پنجشنبه 30 فروردين 1397 3 شعبان 1439 Thursday 19 April 2018
احادیث ازدواج از پیامبر و امامان
بکارگیری احادیث و روایاتی که از کلام قران, پیامبر و ائمه(ع) برای کمال مسلمانان در رابطه با ازدواج بیان شده است اگر در زندگی افراد و یا زوجین در نظر گرفته شوند, یقیناً در رشد و کمال خوشبختی تاثیر گذار خواهند بود.

هلسیان: در این مقاله سعی شده که اغلب احادیث ازدواج از پیامبر (ص) و امامان (ع) که در رابطه با ازدواج و همسر داری بیان شده اند را جمع اوری و در دسترس شما مخاطبان گرامی قرار دهیم.

پیامبر(ص)

ما مِن شابٍ تَزَوَّجَ فى حَداثَةِ سِنِّهِ اِلاّ عَجَّ شَيطانُهُ : يا وَيلَهُ ، يا وَيلَهُ! عَصَمَ مِنّى ثُلُـثَى دينِهِ ، فَليَتَّقِ اللّه‏ العَبدُ فِى الثُّـلُثِ الباقى

هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند،انگاه شيطان فرياد برآورد كه:واى برمن،واى بر من,وی دو سوم دينش را از دستبرد من مصون نگاه داشت, پس بنده بايد براى حفظ يك سومِ باقى مانده دينش,تقواى الهى پيشه سازد - نوادر (راوندی) ص12

از جمله بهترین وساطت,وساطت در میان دو کس در کار زناشویی است. (نهج الفصاحه ، ح 3073)

هر که زنی گیرد و در خاطر داشته باشد که مهر او را نپردازد ، هنگام مرگ چون زناکاران بمیرد و هر کس چیزی از مردی بخرد و در خاطر داشته باشد که قیمت آن را نپردازد هنگام مرگ چون خائنان بمیرد و خائن در آتش است. (نهج الفصاحه ، ح 1031)

 

مَن تَزَوَّجَ فقد اُعطِيَ نِصفَ العِبادَةِ - هر كه ازدواج كند، نصف عبادت به او داده شده است - بحار الانوار (ط-بیروت)ج100 ، ص220

لايفرک مؤمن مؤمنة إنکره منها خلقا رضي منها آخر(هيچ مرد مؤمني نبايد کينه زن مؤمني را به دل بگيرد,چون اگر رفتاري را از او نپسندد,رفتار ديگري را از او مي‌پسندد),مسلم (469)

نشانه میمنت زن این است که خواستگاریش آسان و مهرش سبک باشد. (نهج الفصاحه ، ح 929)

اگر کسی زنی را خواستگاری کرد و موی خود را رنگ می بندد باید به او خبر دهد که موی خود رنگ می بندد.(نهج الفصاحه ، ح 2.202)

خدا چیزی را حلال ننموده که نزد وی از طلاق دشمن تر باشد. (نهج الفصاحه ، ح 2609)

أکمل المؤمنين إيمانا أحسنهم خلقا، و خيارکم خيارکم لنسائهم - کاملترين مؤمنان از لحاظ ايمانخوش اخلاقترين آنان‌اند و بهترين شما کساني هستندکه براي همسرانشان بهترند)ترمذی1172

يُفَتَّحُ أَبْوَابُ السَّمَاءِ بِالرَّحْمَةِ فِي أَرْبَعِ مَوَاضِعَ عِنْدَ نُزُولِ الْمَطَرِ وَ عِنْدَ نَظَرِ الْوَلَدِ فِي وَجْهِ الْوَالِدَيْنِ وَ عِنْدَ فَتْحِ بَابِ الْكَعْبَةِ وَ عِنْدَ النِّكَاح‏ - درهای رحمت آسمان در چهار وقت گشوده می‏شود: موقع بارش باران,زمانی که فرزند به چهره پدر و مادرش می‏نگرد,هنگام گشوده شدن در کعبه,هنگام برپایی مراسم عقد و عروسی - جامع الاخبار (شعیری) ص 101 – بحار الانوار (ط-بیروت) ج 100 ، ص 221

پيامبر ص بپرسیدند, حق همسران ما بر ما چيست ایشان فرمود: (أن تطعمها إذا طعمت و تکسوها إذا اکتسيت ولاتضرب الوجه و لاتقبح ولاتهجر إلا في البيت) (هرگاه غذا خوردي به او هم غذا بدهي و هرگاه لباس خواستي براي او هم لباس فراهم کني، و به صورت او نزني و به او ناسزا نگویی و تنها در خانه بسترش را ترک کن).ابوداود (2128)

زن به اظهار نظر در کار خویش بر ولی ّ خویش مقدم است و دوشیزه نیز پدرش باید درباره کارش از او اجازه بگیرد و اجازه او سکوت است. (نهج الفصاحه ، ح 1297)

عقد نکاح را محکم کنید و آن را علنی سازید. (نهج الفصاحه ، ح 313)

لَا سَهَرَ إِلَّا فِي ثَلَاثٍ مُتَهَجِّدٍ بِالْقُرْآنِ أَوْ طَالِبِ الْعِلْمِ أَوْ عَرُوسٍ تُهْدَى إِلَى زَوْجِهَا - شب بیداری روا نیست,مگر در سه مورد: تلاوت قرآن, تحصیل علم, بردن عروس به خانه داماد - خصال ص 112- دعائم الاسلام ج 2، ص 210-جعفریات(اشعثیات) ص 94

لَوْ أَنَّ جَمِيعَ مَا فِي الْأَرْضِ مِنْ ذَهَبٍ وَ فِضَّةٍ حَمَلَتْهُ الْمَرْأَةُ إِلَى بَيْتِ زَوْجِهَا ثُمَّ ضَرَبَتْ عَلَى رَأْسِ زَوْجِهَا يَوْماً مِنَ الْأَيَّامِ تَقُولُ مَنْ أَنْتَ إِنَّمَا الْمَالُ مَالِي حَبِطَ عَمَلُهَا وَ لَوْ كَانَتْ مِنْ أَعْبَدِ النَّاسِ إِلَّا أَنْ تَتُوبَ وَ تَرْجِعَ وَ تَعْتَذِرَ إِلَى زَوْجِهَا - اگر تمام چیزهایی که در روی زمین از طلا و نقره وجود دارد و زن آنها را به خانه شوهرش بیاورد, آنگاه یک روز از روزها(به منت و یا تعنه) بر سر شوهرش منت ‏بگذارد و بگوید تو که هستی؟ این اموال مال من هستند,در این صورت اجر و عمل نیک زن از بین می‏رود هر چند اگر هم از عابدترین مردم باشد. مگر انکه توبه کرده و برگردد و از شوهر خویش عذرخواهی نماید - مکارم الاخلاق ص 202

دو رکعت نماز کسی که زن دارد ، بهتر از هشتاد و دو رکعت نماز عَزَب (مجرد) است. (نهج الفصاحه ، ح 1670}

اکثر اهل النار العزاب - بیشترین اهل جهنم انسانهای بی همسر می باشند - من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 384 ، ح 4349

زن بگیرید که زنان توانگری می آورند. (نهج الفصاحه ، ح 1143)

أَفْضَلُ نِسَاءِ أُمَّتِي أَصْبَحُهُنَّ وَجْهاً وَ أَقَلُّهُنَّ مَهْراً - بهترین زنان امت من زنانی هستند که خوشروتر و مهریه ایشان کمتر باشد - کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 324 – من لا یحضره الفقیه ج 3 ، ص 386

زنانی که بی حضور شاهد شوهر کنند,زناکارند (نهج الفصاحه ، ح 1112)

لَا وَلِيمَةَ إِلَّا فِي خَمْسٍ فِي عُرْسٍ أَوْ خُرْسٍ أَوْ عِذَارٍ أَوْ وِكَارٍ أَوْ رِكَاز - سور و ولیمه در پنج مورد است عروسی,تولد اولاد,ختنه کردن نوزاد,خریدن منزل,بازگشت از سفر حج - من لا یحضره الفقیه ج 3 ، ص 402 – خصال ص 313)

هر که زن گیرد به این منظور که از محرمات برکنار ماند ؛ بر خدا لازم است که او را یاری کند. (نهج الفصاحه ، ح 1396)

با زن پیر و نازا ازدواج مکنید که از فزونی شما بر امت های دیگر تفاخر می کنم. (نهج الفصاحه ، ح 2454)

شَارِبَ الْخَمْرِ لَا يُزَوَّجُ إِذَا خَطَب - شرابخوار اگر تقاضای ازدواج کرد قبول مکنید - کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 300 – تهذیب الاحکام(تحقیق خرسان) ج 7 ، ص 398 ، ح 1591

مَنْ تَزَوَّجَ امْرَأَةً لِمَالِهَا وَكَلَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَ مَنْ تَزَوَّجَهَا لِجَمَالِهَا رَأَى فِيهَا مَا يَكْرَهُ وَ مَنْ تَزَوَّجَهَا لِدِينِهَا جَمَعَ اللَّهُ لَهُ ذَلِكَ - هر که با زنی به خاطر مالش ازدواج کند, خداوند او را به مال وی واگذار می‏کند, و هر که با او به خاطر جمال و زیبائی‏اش ازدواج نماید، در او چیزی را که خوشایند او نیست، خواهد دید، و هر که با وی به خاطر دینش ازدواج کند، خداوند تمامی این مزایا را برای او جمع می‏ کند - تهذیب الاحکام(تحقیق خرسان) ج 7 ، ص 400 – وسایل الشیعه ج 20 ، ص 51 ، ح 25008

لا یخطب احدکم علی خطبة اخیه - هیچ یک از شما بانویی را که دیگری خواستگاری می‏ کند، خواستگاری مکنید,تا انکه یا با او ازدواج کند و یا اینکه منصرف شود,اگر منصرف شد خواستگاریش بلامانع است - الفائق فی غریب الحدیث ج 1 ، ص 121

بهترین ازدواج ها آنست که آسان انجام گیرد,پیامبر(ص) (نهج الفصاحه ، ح 1507)

إنّ من يمن المرأة تيسير خطبتها و تيسير صداقها - از نشانه‏ های برکت زن آن است که خواستگاریش بی تکلف و آسان انجام گیرد - نهج الفصاحه ص 342 ، ح 929

إِذَا تَزَوَّجَ الرَّجُلُ أَحْرَزَ نِصْفَ دِينِهِ فَلْيَتَّقِ اللَّهَ فِي النِّصْفِ الْآخَر - شخصی که ازدواج می کند,در حقیقت نصف دین و آئین خود را حفظ نموده است, پس بر او لازم است که برای حفظ باقیمانده ی آن. تقوای الهی را پیشه ی خود کند - مستدرک الوسایل ج 14 ، ص 154 ، ح 16351

تَزَوَّجُوا الْأَبْكَارَ فَإِنَّهُنَّ أَعْذَبُ أَفْوَاهاً وَ أَرْتَقُ أَرْحَاماً وَ أَسْرَعُ تَعَلُّماً وَ أَثْبَتُ لِلْمَوَدَّة - با دختران باکره ازدواج کنید زیرا که دهان آنان شیرین و رحمشان مناسبتر است و زود چیزی را یاد می‏گیرند و محبتشان پایدارتر است - نوادر(راوندی) ص 12 – بحار الانوار(ط-بیروت) ج 100 ، ص 237 ، ح 30

إِيَّاكُمْ وَ خَضْرَاءَ الدِّمَنِ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَا خَضْرَاءُ الدِّمَنِ قَالَ الْمَرْأَةُ الْحَسْنَاءُ فِي مَنْبِتِ السَّوْءِ - از سبزه‏ هایی که در مزبله می‏ روید پرهیز کنید. نزد ایشان بپرسیدند که: یا رسول الله! سبزه‏ هایی که در مزبله می‏روید چیست؟ پیامبر فرمودند:زن زیبایی که در خانواده پست و ناشایست‏ به وجود آمده باشد - کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 332 – من لا یحضره الفقیه ج 3 ، ص 391 ، ح 4377 – مکارم الاخلاق ص 203

إِنْ خَطَبَ إِلَيْكَ رَجُلٌ رَضِيتَ دِينَهُ وَ خُلُقَهُ فَزَوِّجْهُ وَ لَا يَمْنَعْكَ فَقْرُه‏ - هنگامی که مردی از شما خواستگاری کرد که از دین و اخلاق او راضی بودید به ازدواج با او رضایت دهید. و مبادا فقر وی شما را از این رضایت‏باز دارد - مستدرک الوسایل ج 14 ، ص 188 ، ح 16468

مَا اسْتَفَادَ امْرُؤٌ مُسْلِمٌ فَائِدَةً بَعْدَ الْإِسْلَامِ أَفْضَلَ مِنْ زَوْجَةٍ مُسْلِمَةٍ تَسُرُّهُ إِذَا نَظَرَ إِلَيْهَا وَ تُطِيعُهُ إِذَا أَمَرَهَا وَ تَحْفَظُهُ إِذَا غَابَ عَنْهَا فِي نَفْسِهَا وَ مَالِه - پس از اسلام, هیچ نعمتی برای مرد مناسبتر از زن مسلمانی نیست که هر گاه به او می نگرد,مسرورش کند و هر گاه به او امری دهد، اطاعتش کرده و در غیاب او حافظ ناموس و مالش باشد - کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 327 ، ح 1 - من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 389 ، ح 4368 – تهذیب الاحکام (تحقیق خرسان) ج 7 ، ص 240

وقتی کسی که اخلاق و دین وی مایه رضایت است به خواستگاری می آید،به او زن دهید و اگر چنین نکنید فتنه و فساد در زمین بسیار خواهد شد,پیامبر(ص) (نهج الفصاحه ، ح 130)

إذا جاءكم الأكفاء فأنكحوهنّ و لا تربّصوا بهنّ الحدثان‏ - وقتی که افرادی هم شان شما به خواستگاری دختران تان آمدند, به آنها دختر دهید و در کار آنها منتظر حادثه ای نباشید - نهج الفصاحه، ص 191، ح 193

 

بیانات و احادیث امام صادق(ع)

زُفُّوا عَرَائِسَكُمْ لَيْلًا وَ أَطْعِمُوا ضُحًى‏ - مراسم عروسی را در شب و مهمانی را در روز انجام بدهید - کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 366 ، ح 2 – جعفریات(اشعثیات) ص 110 – مکارم الاخلاق ص 208

مَنْ تَرَكَ التَّزْوِيجَ مَخَافَةَ الْعَيْلَةِ فَقَدْ أَسَاءَ بِاللَّهِ الظَّنَّ - هر كه از ترس تنگدستى ازدواج نكند,همانا به خداوند سوء ظن دارد - کافی(ط-الاسلامیه)ج 5 ،ص330

فِي الرَّجُلِ يَتَزَوَّجُ الْبِكْرَ قَالَ يُقِيمُ عِنْدَهَا سَبْعَةَ أَيَّام‏ - از امام صادق علیه السلام در مورد مردی که با دختر باکره‏ ای ازدواج می‏کند پرسیدند و امام فرمودند - شوهر یک هفته در نزد او باشد - کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ص 565 ح 39- من لا یحضره الفقیه ج 3 -ص 427

الْعَبْدُ كُلَّمَا ازْدَادَ لِلنِّسَاءِ حُبّاً ازْدَادَ فِي الْإِيمَانِ فَضْلًا - هر چه محبت مرد بر زن بیشتر شود,بر فضیلت ایمانش افزوده خواهد شد - من لایحضره الفقیه ج 3 ، ص 384 ، ح 4350 – وسایل الشیعه ج 20 ، ص 24 ، ح 24931

مَنْ أَمْهَرَ مَهْراً ثُمَّ لَا يَنْوِي قَضَاءَهُ كَانَ بِمَنْزِلَةِ السَّارِقِ - کسی که مهریه‏ای {برای زن قرار دهد} و قصدش وی این باشد که بعدها به او ندهد او همانند نزد خدای دزد است - کافی(ط-الاسلامیه) ج5 ، ص 383

إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله و آله و سلم) حِينَ تَزَوَّجَ مَيْمُونَةَ بِنْتَ الْحَارِثِ أَوْلَمَ عَلَيْهَا وَ أَطْعَمَ النّاسَ الْحَيْسَ - پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در هنگام تزویج {میمونه‏} دختر {حارث‏} ولیمه داد و با غذای معجون خرما از حاضرین پذیرایی نمود - محاسن ص 418 – کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 368 - تهذیب الاحکام (تحقیق خرسان) ج 7 ، ص 409

إِذَا أُدْخِلَتْ عَلَيْكَ أَهْلُكَ فَخُذْ بِنَاصِيَتِهَا وَ اسْتَقْبِلْ بِهَا الْقِبْلَةَ وَ قُلْ- اللَّهُمَّ بِأَمَانَتِكَ أَخَذْتُهَا وَ بِكَلِمَاتِكَ اسْتَحْلَلْتُ فَرْجَهَا فَإِنْ قَضَيْتَ لِي مِنْهَا وَلَداً فَاجْعَلْهُ مُبَارَكاً سَوِيّاً وَ لَا تَجْعَلْ لِلشَّيْطَانِ فِيهِ شِرْكاً وَ لَا نَصِيباً - چون همسرت به خانه تو آمد,بر پیشانی وی دست بگذار, و رو به قبله ‏اش برگردان و {دعا کن } و بگو خداوندا اگر از این همسرم، فرزندی برای من تقدیر نمودی, فرزندی مبارک و سالم اعطا بفرمای - من لایحضره افقیه ج 3 ، ص 402 ، ح 4405

أَنَّ مِنْ بَرَكَةِ الْمَرْأَةِ قِلَّةَ مَهْرِهَا وَ مِنْ شُؤْمِهَا كَثْرَةَ مَهْرِهَا - از برکات زن, کمی مهریه اوست ، و از شومی اش زیادی مهریه - من لا یحضر الفقیه ج 3 ، ص 387 – مکارم الاخلاق ص 198

مَنْ تَرَكَ التَّزْوِيجَ مَخَافَةَ الْفَقْرِ فَقَدْ أَسَاءَ الظَّنَّ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ - هر کس از ترس فقر ازدواج نکند نسبت ‏به لطف خداوند بدگمان شده است,و خداوند می‏فرماید: اگر آنان فقیر باشند خداوند از فضل و کرم خود بی نیازشان ‏کند - من لایحضر الفقیه ج 3 ، ص 385 ، ح 4353

إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُحِبُّ الْبَيْتَ الَّذِي فِيهِ الْعُرْسُ وَ يُبْغِضُ الْبَيْتَ الَّذِي فِيهِ الطَّلَاقُ وَ مَا مِنْ شَيْ‏ءٍ أَبْغَضَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الطَّلَاقِ - همانا خداوند عز و جل منزلی که در آن عروسی باشد را دوست می دارد و از خانه ای که در آن طلاق است مبغوض است و همانا چیزی مبغوض تر از طلاق نزد خدای عز و جل نیست - کافی(ط-الاسلامیه) ج 6 ، ص 54 – وسایل الشیعه ج 22 ، ص 7 ، ح 27875

لَا بَأْسَ بِأَنْ يَنْظُرَ الرَّجُلُ إِلَى الْمَرْأَةِ إِذَا أَرَادَ أَنْ يَتَزَوَّجَهَا يَنْظُرَ إِلَى خَلْفِهَا وَ إِلَى وَجْهِهَا - مانعی ندارد که مرد قامت و صورت زنی را که قصد ازدواج با او دارد را ببیند - کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 365 ، ح 3

إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أَتَزَوَّجَ امْرَأَةً وَ إِنَّ أَبَوَيَّ أَرَادَا غَيْرَهَا قَالَ تَزَوَّجِ الَّتِي هَوِيتَ وَ دَعِ الَّتِي يَهْوَى أَبَوَاكَ - من می‏خواهم با زنی ازدواج کنم ولی پدر و مادرم مایل اند با دیگری ازدواج کنم, امام {ص} فرمودند: با زنی که خودت مایل هستی ازدواج کن, و زنی را که پدر و مادرت بدون رضایت تو انتخاب نموده اند, رها کن - کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 401 – تهذیب الاحکام (تحقیق خرسان) ج 7 ، ص 392 – وسایل الشیعه ج 20 ، ص 293

مَنْ زَوَّجَ أَعْزَباً، كَانَ مِمَّنْ يَنْظُرُ اللَّهُ إِلَيْهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ - کسی که برای مجردی امکان ازدواج فراهم نماید از کسانی است که در قیامت پروردگار به آنان نظر لطف می ‏کند - وسایل الشیعه ج 20 ، ص 45 ، ح 1938

إِنَّمَا الْمَرْأَةُ قِلَادَةٌ فَانْظُرْ مَا تَتَقَلَّد - زن همانا گردنبندی است, نیک بنگر که چه گردنبندی را به گردنت آویزان می‏کنی - معانی الاخبار ص 144 – وسایل الشیعه ج 20 ، ص 33 ، ح 24956

اربعة ينظر الله اليهم يوم القيامة - من اقال نادما او اغاث لهفان او اعتق نسمة او زوج عزبا - چهار کس در قیامت مورد نظر خداواند هستند,آنکه چون طرف معامله پشیمان شود، معامله را برگرداند,کسی که غم از دلی برگیرد,کسی که برده‏ ای را آزاد کند,کسی که بی همسران را به ازدواج درآورد - وسایل الشیعه ج 20 ، ص 46 ، ح 24995

 

احادیث و بیانات امام علی(ع)

لَا تُغَالُوا بِمُهُورِ النِّسَاءِ فَتَكُونَ عَدَاوَة - مهریه زنها را سنگین نگیرید که موجب کدورت و دشمنی گردد - وسایل الشیعه ج 21 ، ص 253

أَفْضَلُ الشَّفَاعَاتِ أَنْ تَشْفَعَ بَيْنَ اثْنَيْنِ فِي نِكَاحٍ حَتَّى يَجْمَعَ اللَّهُ بَيْنَهُمَا - از بهترین شفاعتها,شفاعت ‏بین دو نفر در امر ازدواج است تا اینکه خداوند آنان را مجذوب یکدیگر خواهد گرداند - کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 331 – تهذیب الاحکام (تحقیق خرسان) ج 7 ، ص 405 – مکارم الاخلاق ص 196

إِذَا أَرَادَ أَحَدُكُمْ أَنْ يَتَزَوَّجَ فَلْيَسْأَلْ عَنْ شَعْرِهَا كَمَا يَسْأَلُ عَنْ وَجْهِهَا فَإِنَّ الشَّعْرَ أَحَدُ الْجَمَالَيْن‏ - هر وقت‏ یکی از شما بخواهد ازدواج کند از اوصاف موی سر زن نیز سؤال کند همچنانکه از چگونگی رخسار او می ‏پرسد,چون که موی زن یکی از دو زیبایی {مو و صورت} اوست - من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 388 ، ح 4364 – مکارم الاخلاق ص 200

 

امام موسی کاظم(ع)

ثَلَاثَةٌ يَسْتَظِلُّونَ بِظِلِّ عَرْشِ اللَّهِ يَوْمَ لَا ظِلَّ إِلَّا ظِلُّهُ رَجُلٌ زَوَّجَ أَخَاهُ الْمُسْلِمَ أَوْ أَخْدَمَهُ أَوْ كَتَمَ لَهُ سِرّا - سه دسته در روز قیامت, روزی که سایه و پناهی جزء سایه خداوند نیست,در سایه و پناه خدا هستند

مردی که زمینه ازدواج برادر مسلمانش را آماده نماید,مردی که به برادر مسلمانش خدمت کند,کسی که سر برادر مسلمانش را بپوشاند - خصال ص 141 – وسایل الشیعه ج 20 ، ص 46 ، ح 24994 – بحار الانوار(ط-بیروت) ج 71 ، ص 356

 

امام محمد باقر(ص)

مَا مِنِ امْرَأَةٍ تَسْقِي زَوْجَهَا شَرْبَةً مِنْ مَاءٍ إِلَّا كَانَ خَيْراً لَهَا مِنْ عِبَادَةِ سَنَة - هر زنی که به شوهرش مقداری آب آشامیدنی دهد, پاداش آن از عبادت یک ساله بالاتر است - وسائل الشیعه ج 20، ص 172 ، ح 25343

الصَّدَاقُ مَا تَرَاضَيَا عَلَيْهِ مِنْ قَلِيلٍ أَوْ كَثِيرٍ فَهَذَا الصَّدَاقُ - مهریه همان چیزی است که طرفین بر آن توافق ‏کنند,کم باشد یا زیاد - کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 378 – وسایل الشیعه ج 21 ، ص 240 ، ح 26989

 

امام رضا (ص)

إِنَّ مِنْ سُنَنِ الْمُرْسَلِينَ الْإِطْعَامَ عِنْدَ التَّزْوِيج‏ - سور دادن و اطعام در ازدواج,از سنت پیامبران است - محاسن ص 418 – کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 367

مِنَ السُّنَّةِ التَّزْوِيجُ بِاللَّيْلِ لِأَنَّ اللَّهَ جَعَلَ اللَّيْلَ سَكَناً وَ النِّسَاءُ إِنَّمَا هُنَّ سَكَنٌ - مراسم عروسی در شب, سنت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم است, چرا که خداوند شب را مایه آرامش قرار داده و زن هم آرامش خاطر است - کافی(ط-الاسلامیه) ج 5 ، ص 366 ، ح 1 – تهذیب الاحکام (تحقیق خرسان) ج 7 ، ص 418

نوشتن نظر